Pokud jste se rozhodli koupit ojeté auto a nejste si jisti na co vše si dát pozor, aby Vás prodejce nenapálil, tak snad Vám pomůže těchto pár rad a postřehů, které dali dohromady kolegové z webu www.fordfans.cz.
Vyzkoušet:
- zda má auto skutečně imobilizér (a je k tomu Master klíč)
- pokud jsou na kolech zámky, zda je k tomu klíč
- podle VIN zkontrolovat, zda souhlasí rok výroby a pro jaký stát bylo auto vyrobeno
- zkontrolovat, zda nezlobí alarm
- změřit si vzorek na pneumatikách
- zkontrolovat, zda má výškově stavitelné sedačky a stavitelný volant, pokud ne, zda lze dosáhnout uspokojivého posedu
- zda je kód k originálnímu autorádiu
- zkontrolovat funkčnost všech světel, nezapomenout na couvačky
- pokud je šance, prohlídnout si auto na zvedáku
- zjistit, zda není zamrzlý ostřikovač
- zda je volant rovně při rovné jízdě
- jak funguje přepínání světel z dálkových na tlumená, zda to nepřejíždí do světelné houkačky
- zkontroluj zadní nárazník, zda v něm nejsou praskliny
Před zkušební jízdou:
- při zapnutí zapalování - zda se rozsvítí a zhasnou kontrolky Airbagu a ABS
- nechat si nastartovat motor, podívat se, zda drží volnoběžné otáčky (zprvu tuším něco kolem 1100-1200, za chvíli klesnou na cca 900)
- zda se neozývají nějaké pazvuky z motoru, pískání apod.
Při zkušební jízdě:
- na rovném úseku silnice sundat na chvíli ruce z volantu, zda to jede opravdu rovně
- na silnici s dírami zjistit zda to někde nebouchá
- zjistit jak sedí v zatáčkách
- zkoušet se rozjíždět (akcelerovat) a brzdit, zda auto necuká při přidávání plynu
- vyzkoušet, jak jde auto za "plynem" od nízkých otáček
- jaký je pocit z jízdy subjektivně, zda se po krátké jízdě nemotá hlava (auto houpe)
- zda se při couvání neozývá bouchání
- zkusit nástup brzd, zda při brždění auto nevybočuje, na ledu či sněhu
- zda funguje ABS
- u kombíka - zda příliš nevržou páté dveře, jestli jsou na nich oba gumové špalky, zda funguje vyhřívání zadního skla a zadní stěrač
- zjistit, zda auto začne tak do 2-3 km topit a co dělá ručka teploměru na palubce
- zda funguje klimatizace
Všeobecné tipy:
- pokud máš nějakého známého automechanika, vem ho s sebou.
- preferuj auto se servisní knížkou a se známými náplněmi (typ motorového oleje apod) a pokud možno se známou historií.
- doporučuju auto s cyklovačem stěračů, pokud je možnost i s vyhříváním předního skla (ale to se vyskytuje málo).
Na zjištění věku auta doporučuji zkontrolovat:
- přední světla, jak jsou otřískané od kamínků, jestli jsou originál(Valeo)
- čelní sklo to samé, ale může být měněné i když jenom prasklo.
- to samé kapota, mělo by to být (kromě čelního skla, když se měnilo) asi stejné, jinak to ukazuje na výměnu.Velká otřískanost zas na ojetost.
- tloušťka kotoučů brzd.Mají se měnit když mají o 1mm s každé strany míň, a to je tak na 2 výměny destiček(jedny desky 40-60tkm?).
- výfuk - zadní část se mění po snad 200 tkm, takže musí být v kuse.
- manžety by měly být v celku, měněné jsou asi rozříznuté.
- lesklost volantu
- vyseděnost sedaček, i spolujezdce.
- opotřebenost interiéru.
- barvy dílů karoserie – např. pokud auto bylo bourané na předek, stačí otevřít kapotu a zkontrolovat sváry mezi karoserií a blatníkem, bude patrný jiný odstín barvy
- pneumatiky, včetně rezervy.
- zkusit jestli je motor studený, před předvedením.
- vzpěry zadních dveří musí zvednout dveře samy, minimálně v zimním období jim pomůžeš, ale musí držet.Když padaj může to být klidně přes 200tkm.
POZOR - volant není vždy důvěryhodný. Častokrát se mění volant + hlavice řadičky, resp. někdo používá na volantu různé potahy, atd. Je třeba mít otevřené oči a hledat souvislosti.
Interiér vypadá úplně jinak, když někdo v autě vozil víc lidí nebo děti a jinak po jednotlivcovi.
Pokud možno zajeď na STK ale ne na to které ti doporučí nebo jehož razítko máš v poslední kontrole ( pokud je nějaká čerstvá) emisní knížce. Nech si udělat předtechnickou včetně emisí a změřit kompres motoru zkontroluj řízení podezřelé je moc čisté a naleštěné může být únik oleje.
Jedné věci se asi nevyhneš a to je výměna rozvodů, to bych udělal v každém případě (cca 7000 kč ), pokud nebudeš mít záruku, že jsou vyměněný.
OJETINY Z CIZINY:
V D či CH víceméně nikdo nic na autech nebastlí jako tady, nekupují se součástky z vrakáčů, ale nové a prohlídky jsou tam taky poněkud přísnější než u nás.
U auta do 8 let není ani problém s přepisem a v rámci EU ani žádné clo. Pokud má auto platný TÜV, tak ho není problém dát na převozní značky a dojet po vlastni ose (stoji cca. 5000kč na 14 dní včetně pojištění). Pak je třeba počítat ještě s dalšími cca. 5000kč za STK, které je naprosto nesmyslně na dovezená auta dražší.
Na autě ze Švýcarska je obrovska výhoda to, že se tam v zimě nesolí silnice !!!
Co se týče údaje o najetých km, tak v podstatě není potřeba se na něj dívat, pravidelně servisované auto v Německu s 200tkm může být v lepším stavu než tuzemské s originálními 100tkm. Údajně tam vše dělají v servisech pořádně (u nás každej kouká kde co okrást a ušetřit) a na německých silnicích auto tolik netrpí.
Jinak podle německých statistik se počítá zhruba 20tkm za rok.
Tady jsou nějaké tipy na stránky kde hledat auta v zahraničí:
www.mobile.de
www.autoscout.de
www.ebay.de – internetová aukce, lze nalézt super auta za nízké ceny
Informace byly převzaty z diskusního fóra webu www.fordfans.cz – díky za možnost uveřejnění
MNOHO INFORMACÍ NAJDETE I ZDE - http://www.tuning-forum.org/viewforum.php?f=96
Kupujete ojetinu? Čtěte, na co vše si dát pozor
Kupujete ojetinu? Čtěte, na co vše si dát pozor
Skvělý soupis rad a postřehů, velký dík!
Kupujete ojetinu? Čtěte, na co vše si dát pozor
Přesně. Hlavně při koupi zachovat chladnou hlavu a rozvahu. Nenechat se hned zvyklat jako Já.
Kupujete ojetinu? Čtěte, na co vše si dát pozor
Kolega vybira novy kocar a je z toho teda hooodne vyplasenej Ja bych se nebal, ale kazdopadne cloveka s diagnostikou s sebou
Kupujete ojetinu? Čtěte, na co vše si dát pozor
Zdravím jsem tu noví,dás se někde zjistit historie podle vin na Renault.Díky Béda...Koupil jsem Renault Scénic r.v.1999 1,6 66kw.Pokud budete mít skušenosti a podělíte se budu rád...
Kupujete ojetinu? Čtěte, na co vše si dát pozor
trochu pozdě ... ale pro všechny
dva posty nahoru je napsané .... v každém ohledu brát diagnostiku.....
Tudíž i když jej koupíš pak znova na diagnostiku abys viděl cos koupil....
dva posty nahoru je napsané .... v každém ohledu brát diagnostiku.....
Tudíž i když jej koupíš pak znova na diagnostiku abys viděl cos koupil....